I disse år forekommer der en magtkamp – men også en ulige kamp – mellem de traditionelle detailbutikker rundt omkring i landet og den ”ikke længere så nye dreng” i klassen. De sidste mange år har tendenserne nemlig vist, at flere af os handler på nettet, fordi det har en lang række fordele. Dette betyder, at de traditionelle butikker mister markedsandele, alt imens at webshops konstant skyder frem med produktkategorier, som man for nogle år siden aldrig havde forestillet sig skulle handles online. I et historisk perspektiv er denne udvikling gået enormt hurtigt – ligesom alt andet er begyndt at gøre efter internettets opstandelse. Der er med tiden kommet så stort et råderum, at alt efterhånden kan handles online, hvilket endvidere betyder, at endnu flere brancher bliver udfordret – og i sidste ende truet. For hvad kan i dag ikke handles på nettet? Dagligvarer kan. Byggemarkedsmaterialer kan også. Ja, kun fantasien sætter grænsen, og de seneste år er den jo også blevet rykket. Alt dette bliver kun forstærket af, at kunderne også er åbne over for online-handel. De er nemlig i stand til at se de store fordele, som dette bringer.

Traditionel handel har udfordringer, som webshops ikke har

Det giver sig selv, at forbrugere og kunder er i stand til at se fordelene ved online nethandel. På webshops er der nemlig ikke noget med at køre forgæves, hvis ikke produktet er i butikken. Det er nemlig nemt at finde en anden butik, som ligger inde med produktet. Selvom forbrugergrundlaget kan og skal være i stand til at stille spørgsmål og sætte sig imod de store virksomheder, så er det heller ikke svært for kunderne at se, at også priserne er lavere, ligesom at det også er fordelagtigt, at der ikke er åbningstider online. Alt kan tilgås, og det er når som helst.

En anden markant forskel, som i øvrigt er afgørende for at presse webbutikkernes priser i bund, er, at der ikke skal tages højde for en høj husleje, som hver måned eller hvert kvartal tager en god bid af det økonomiske. Det er en helt naturlig forskel, især hvis webshoppen ikke i forvejen er en gren af en eksisterende butik. Ét sted, hvor det eksempelvis er ganske tydeligt, at der kan drives en webshop med kvalitetsvarer til lave priser, er denne smykkeside, som blandt andet sælger sølvringe og ringe. Netop smykkehandlen er blevet digitalt transformeret, og nethandlen er markant øget på dette område de seneste år.

Sådan kan detailhandlen gribe det an

For relativt få år siden var det langt fra normalt, at enhver lille skobutik, smykkebutik eller tøjbutik også havde en webshop, som tillod butikken at drive nethandel samtidig med traditionel butikshandel. Men tiderne skifter, og netop det at drive både detailhandel online og offline er et vigtigt element i den traditionelle detailhandels kamp for overlevelse. For er der fokus på også at generere salg online, så vil butikken kunne sælge til et mere komplet forbrugergrundlag: Både dem som foretrækker online handel, og dem som foretrækker offline handel. Derudover må en detailbutik naturligvis også forbedre netop det, som traditionel handel kan, og udnytte de fordele, som de trods alt stadig har.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.