Efter et dyk i virkelysten i forbindelse med nedturen i 2008, er der igen fuld knald på iværksætteriet, og mange kaster sig ud i livet som selvstændig. Fuldt forberedt kan man aldrig være, men der er et par typiske ting, som du i hvert fald skal have med i overvejelserne fra starten. Læs med og få et par tips.

Hav ekstra kapital i baghånden

Alt for mange kaster sig ud på dybt vand med et stramt budget, og det er den dårligste start, man kan give sig selv. Der vil komme masser af uforudsete udgifter, og skal du kæmpe med underskud fra dag 1, kan det hurtigt blive alt for surt. Vent hellere et halvt år med opstarten, og brug tiden på at sætte lidt reserver til side. Du får brug for dem – med garanti.

Hold de faste omkostninger nede

Selv om du har planer om en stor produktion eller mange på kontoret på sigt, er du nødt til at starte i det små og sætte tæring efter næring. Der er ganske vist ikke meget prestige i et baggårdslokale eller en kælder, men det er der heller ikke i at blive en dårlig betaler fra første færd. Mange støre virksomheder er startet i en kælder eller lignende forhold, så det bør ikke bremse dig. Brug god tid på at afsøge markedet for erhvervslejemål, og tag ikke det første og det største. Klik her, hvis du eksempelvis vil danne dig et overblik over mulighederne hos EDC, som er en af de største kæder inden for erhvervslejemål. Men brug også dit netværk og tjek lokalavisen. Mulighederne kan komme fra helt uventede kanter.

Få styr på bogholderi og regnskab fra start

Det kan ikke siges for ofte, for den ene iværksætter efter den anden knækker nakken på regnskaberne, som fylder langt mere, end de fleste forestiller sig. Tag allerede fra starten hånd om den del med et godt økonomiprogram og gode aftaler med bogholderassistance og revisor. Det koster alt sammen, men har du råd (og tid) til at springe det over? Sandsynligvis ikke. I dag fås også en række smarte overbygninger til økonomisystemet, som gør papirarbejdet endnu nemmere. Du kan for eksempel ”udskrive” elektronisk faktura med Ibistic.com, som også har en række værkstøjer til nem registrering af rejsebilag og andre småting, som bare skal af vejen med det samme. Desto mere orden du kan skabe i papirerne, desto billigere slipper du hos både bogholder og revisor.

Få partneraftaler på plads før opstart

Er I flere sammen, er det tvingende nødvendigt at få alle aftaler på plads på forhånd – og skriftligt. Det er ikke så let, som man skulle tro, så det kan være en god ide at få lidt professionel assistance til den del. Alle eventualiteter skal forudses og beskrives. Hvad skal der for eksempel ske, hvis I ikke er enige om kursen? Hvordan skal anparterne afhændes og handles, hvis en anpartshaver ønsker at træde ud? Hvem har ansvar for hvad, og hvad skal der ske, hvis vedkommende ikke leverer varen eller kører på frihjul? Der er utallige ting der kan gå galt, og uanset hvor gode venner I er før opstart, siger al erfaring, at det kan gå gruelig galt, hvis partneraftalerne ikke er 100% på plads før eventuelle problemer opstår.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.