Messer har altid været populære i Danmark, og har lige siden de første messer hvor fokus lå på landsbrugsudstyr til de nyere messer om Tupperware, brændeovne og mad fra forskellige kulturer været nogle af landets største commercial-events.

Messer trækker altid store publikumsskarer til sig, og både privatpersoner og firmarepræsentanter tager gerne en dag ud af deres travle skema, til at lade sig inspirere og lokke af messernes farverige bannere, reklamer og de fristende salgsargumenter fra smilende messe-sælgere, der sælger deres produkters eller ideer, med velovervejede argumenter og imponerende messeboder, der får potentielle kunder og samarbejdspartnere til at standse op og blive nysgerrige.

Det er i hvert fald dette man ønsker, når man tager til messe for at sælge varer eller sprede et budskab, det kan dog være svært som en enkelt messebod mellem flere hundrede, at skille sig ud fra mængden uden hjælp fra reklameredskaber, der kan lokke kunder til, eller fange deres blikke. En professionel fremtoning, vindende personlighed og tøj der passer til lejligheden, er naturligvis grundbasen for enhver messebod, men man anskaffer sig ikke kunder og omtale alene på udseende og charme, uanset hvor stort et smil man kan præsterer.

I denne artikel vil vi se på nogle af de meste brugte og derved også mest populære messe-værktøjer, der kan give en messebod det lille ekstra skub der kræves, for at vinde publikummets opmærksomhed.

Messebannere

Et af de vigtigste redskaber i en messebods værktøjskasse er deres messebannere til udstillinger og messer.
Messebannere er sejlet i et “messebodsskib”, det er blikfanget der trækker folks opmærksomhed og våbenskjoldet for det selskab, eller produkt, man forsøger at skabe opmærksomhed omkring. Banneret er derfor en den del af messeboden, der altid bør være til stede, og bør placeres på et sted der er let at se, således at det kommer til sin fulde ret.

Skilte

Skilte og store plakater er endnu et af messernes mest genkendelige “attraktioner”, der formidler messebodernes budskaber til forbipasserende på en måde der er let at se og svær at misforstå. Skilte giver desuden en messebod en vis professionalisme, og kan være med til at skabe tryghed hos kunden, idet skilte kun ses hos “ægte” sælgere og selskaber, og ikke hos private “uprofessionelle” messeboder.

Skilte er, ligesom bannere, et blikfang der skaber opmærksomhed og vækker de forbipasserendes nysgerrighed, gerne i en sådan grad at folk strømmer hen til messeboden, for at se hvad banneret og skiltene forsøger at fortælle. Skilte produktion i store formater, der er lette at se selv i en messehals kaos kan bestilles online med mål efter egne ønsker. Man siger gerne; “Jo større, jo bedre”, men husk dog altid på at skiltene gerne skal passe til bodens størrelse – har man et gulvareal på få meter og et banner i moderat størrelse virker det en anelse absurd at reklamerer ved hjælp af skilre på 2×2 meter.

Lokkemad

Tro det eller lad være, men lokkemad er en kendt og tro tradition der virker hvad enten man er en ældre dame der forsøger at sælge hjemmestrikkede sokker til et loppemarked, eller er repræsentant for et større pivatejet firma, der vil skabe omtale for de services de tilbyder – balloner, småkager og slik virker alle fremragende som lokkemad til messehallens folkeskarer. Lokkemad vækker både interesse og velvilje hos kunder, og skaber også omtale i messehallen – Word by mouth metoden vil sikre at folk fortæller hinanden at “Ved boden i hjørnet er der kaffe og småkager”. Al omtale er god omtale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.